לדעת לסלוח

לדעת לסלוח (לאחר ולנו)

הקדמה

חלק ניכר במאמץ בטיפול הולך על התמודדות עם כעס וטינה, בגלל שה"עסק הלא גמור" הזה גורם לכל כך הרבה קושי, גם אצל האדם שסובל מזה, וגם לשאר בני המשפחה שלו, חברים ועמיתים לעבודה. כולנו יכולים לחשבו על אנשים שעסוקים בחלק ניכר מהזמן שלנם עם כאבים ישנים, שמפריעים להם עם היחסים הנוכחיים שלהם ומונעים מהם מלהמשיך עם החיים שלנם. כמה פעמים יחלתם שתהיה דרך קלה ומהירה לעזור למישהו כזה להיפטר בהתעסקות המתמשכת הזאת בעבר חסר התקנה, ולהתרכז בהווה ובחיי העתיד שלו?

בהקלטה מרתקת שנעשתה ב-1986 הנקראת "הורים סלחנים", מטפלת משפחתית בשם וירג'יניה סטאטיר, מדגימה שזה אפשרי לפתור מועקות קשות וארוכות, במהירות. לינדה, המטופלת בת ה-39, התחילה טיפול עם כעס וטינה גדולים לאמא שלה. אבל בתום 80 הדקות של הטיפול, היא חשה רק אהבה והערכה לאמא שלה, והיא אומרת "אני חושבת שאת צודקת, ואני לא אוכל להתסכל על אמא שלי באותו האופן שוב. אני מריגשה צלולה ונקיה יותר, והרבה יותר אוהבת".

בראיון עוקב, לאחר 3 שנים, לינדה יורדת לפרטים על איך היא מסתדרת עם אמא שלה בעקבות הטיפול. בשלב מסויים היא אומרת "למעשה, אני מרגישה שאני החברה הכי טובה שלה, שזה משהו שמעולם לא הייתי אומרת לפני".

רבים יתפתו לזלזל בזה ולומר שזהו מקרה יוצא דופן וחד פעמי, ושזה כתוצאה מהכישורים של וירג'יניה כמטפלת מנוסה, ושזה בלתי אפשרי למטפלים רגילים ליישום, ושורג'יניה עצמה היתה בת מזל, ושלינדה היתה מטופלת קלה. אבל למרות שלינדה שיתפה פעולה, היא היתה מטופלת מאוד קשה, וניתן יהיה לראות זאת באותו הוידאו. בשלב מסויים וירג'יניה אומרת ללינדה: "אחד הדברים שאני מזהה אצלך הוא יכולת עיקשת וחזקה לעמוד על דברים, ולא להרפות". דבר נוסף שאפשר ללמוד מהטיפול המוצג בקטע הוידאו הזה הוא שניתן להתמודד עם מטופלים עם התנגדות, וכל זה בזמן קצר, ואז לתהות מהם האלמנטים הקריטיים בעבודה שלה שיש לגלות, ללמוד מהם ולהשתמש בהם לאחרים.

דרך המילוט אל הסליחה

מסגרת כללית

המטרה של התבנית הזאת היא להביא שלום והשלמה לאדם שמרגיש כעס ו\או טינה. לסלוח לאחר או שלך, לא אומר שצריך לאשר ולקבל את ההתנהגות שפגעה בו או במישהו אחר, או ויתור על העקרונות שהופרו או נפגעו. חלק גדול של התבנית הוא לאשרר את הערך העצמי שנסדק, ולהשתמש בהם כמקור ולפתח אותם על מנת לעזור בהתמודדות. ואז תוצאות ושילוב שסליחה מביאה, יעשו את זה קל יותר להאמין ולהפנים בערך העצמי ובעקרונות החשובים לאדם.

1. כעס\טינה
זיהוי העובדה שעדיין קיימים כעסים ו\או טינה, ולמי נרצה לסלוח ולסגור מעגל. קחו רגע לנסות לחשוב איך אתם חושבים על אותו אדם\אנשים ועל המקרים עכשיו.

2. סליחה
נסו להיזכר במצבים בהם סלחתם בעבר. יש שתי אפשרויות למשאב החוויתי הזה:
2.1 פעם תיעבתם מישהו, אבל כשאתם חושבים על אותו אדם היום זה מלווה בסליחה ובחמלה.
2.2 מישהו הרע לכם, ואתם סלחתם לו\לה מיד בגלל שהפנמתם שהוא הזיק לכם בשוגג, או שהם עשו את הכי טוב שהם יכולים וכו'.

3. ניתוח הפוך
השוו את החוויות בין סעיף 1 ו-2 ובחנו את ההבדל ביניהם.

4. בחנו את הסעיפים
החליפו אחד אחד את סיבת הכעס\טינה בין שני הסעיפים, כך שיראה שסלחתם על מה ששמורה לכם טינה, בכדי ליצור תחושת כאילו סלחתם, וכאילו אתם עדיין כועסים על מה שכבר סלחתם. בחרו באיזה מהסעיפים נותן יותר עצמה ודרייב לשינוי הכעס ו\או הטינה.

5. בדיקה אקולוגית
האם יש בכם איזשהו חלק שמתנגד לסלוח לאדם עליו אתם כועסים? ההתנגדויות הכי נפוצות הם:
5.1 משמעות. סליחה משמעותה מחילה על ההתנהגות הפוגענית שחיללה את העקרונות הדברים החשובים לאדם הפגוע, או שסליחה משמעותה שהסולח הוא חלש אופי. נסחו מחדש!
5.2 סליחה תבטל תפקוד חיובי, בדר"כ מחזרה על לסיטואציה פוגענית זהה. הפרידו בין התפקוד החיובי מהכעס או מהסליחה, ואפשרו לעצמכם להישמר מבלי להיות כעוסים.

הסירו את כל ההתנגדויות, לפחות באופן מותנה, לפני מעבר לשלב הבא

6. "שימו את עצמכם בנעליים של הצג השני"
קודם קחו את נקודת המבט של הצד השני בכדי להתסכל עליכם, ועל מנת להסתכל על האדם שפגע בכם "מבחוץ" בהקשר בו נפגעתם. אחר כך ממש היכנסו לנעליו, תוך שימת לב למה אתם יכולים ללמוד שהוא חדש לכם בקשר לחוויה של אותו אדם. איזו אינפורמציה נוספת אתם לומדים על האופן בו הוא רואה, שומע, מרגיש, מבין ומפנים. האם אתם מפנימים שאותו אדם עשה את הכי טוב שהוא יכול בסיטואציה הפוגענית, בהתבסס על הרקע שלו, הידע המוגבל, המוטיבציה וכו'? קחו את הזמן להיות בטוחים שההנחה הזאת היא במקום.

7. המירו כעס\טינה לסליחה
כשאר אתם מחליפים בין המקרים בהם פגעו בכם וסלחתם לבין המקרים בהם לא פגעו בכם ולא סלחתם, ומתחילים עם החלפה המניעה יותר (כמו שעשינו בסעיף 4). עשו זאת תוך כדי שימת לב ורגישות לכל התנגדות והסתייגות שעולה, והסירו אותה לפני שאתם ממשיכים.

8. בדיקה
חשבו על מישהו שחשתם כליו כעס ו\או טינה. איך אתם חשבים לגביו עכשיו? בדר"כ הסיבה לפגיעה תשוחרר ותישאר בעבר, בזמן שהאדם לו סלחנו יהיה עדיין בהווה או בעתיד, ועם תחושות נטרליות או מלאות חמלה.

9. (אופציונלי) הכללה בציר הזמן
אם למישהו היו חוויות רבות של כעס ו\או טינה, זה יכול להיות שימושי מאוד לקחת את החוויה של לדעת איך לסלוח, לצוף בציר הזמן שלכם, ואז ללכת אחורה בציר הזמן שלכם, לפני שתחושות הכעס האלו התעוררו, ומשם להמשיך אל עבר ההווה שלכם, תוך כדי שהתת מודע שלכם ממיר את החוויות הפוגעניות הללו. תהליך ה"סידור מחדש" הזה יכול להשאיר חותם דרמטי על חוויות עבר רבות ואף לשתול סליחה, שכן יכולת המעבר בין הזמנים הופכת להיות חלק מהתחושה העצמית של האדם בהווה.

במרכז האיוקה מתקיימים סדנאות וקורסים שונים: לימודי NLP, קורס רייקי, קורס רייקי ומודעות, קורס דמיון מודרך, קורס NLP, קרן הלהבה והשפע, שמאניזם פילוסופיה אינדיאנית ועוד. ואף ניתנים טיפולים אישיים באמצעות: טיפול בדמיון מודרך NLP, טיפולים משלימיםלמתמודדים עם מחלת הסרטן, טיפול NLP רפואת תדרים ועוד.

אל תהססו לפנות בכל שאלה ל-054-7864138 או להשאיר פרטים באמצעות טופס צור קשר ואני אחזור אליכם.