התמודדות עם אובדן ושכול

אבלים במקרים רבים חסרי ישע אל מול עוצמת הכאב, ולעתים גם הסביבה של האבל חשים מצוקה ולא יודעים איך לסייע לו. במאמר זה ננסה לסייע וניתן כלים איך לחזק את עצמנו ואחרים בהתמודדות עם אובדן והצער המלווה אליו.

מהם אובדן וצער

אובדן וצער הינם רגשות, כמו שכעס ופחד הם רגשות. התאבלות הוא תהליך אנושי וטבעי וחשוב מאוד שנאפשר לעצמנו ולאחרים להתאבל לאחר אובדן. אנחנו יכולים להרגיש אובדן וצער אחרי שאנחנו מאבדים מישהו יקר ואהוב, חבר טוב וגם בעל חיים, ואף במקרים נוספים רבים, אבל לא נעסוק בהם היום. בסיטואציות כאלו טבעי שנחוש מנעד רגשות וביניהם אובדן וצער.

תהליך האבלות

רמת ועומק הכאב המלווה לאבלות יכולות להשתנות, ותלוי בסוג הבנאדם האבל ובסיטואציית האובדן. לעתים הרגשות הללו יכולים להציף את האבל ויהיה לו קשה לשאת אותם ואף ישפיעו על הקשרים המשפחתיים, הזוגיים והחברתיים, על התפקוד במקום העבודה ועל החיים שלכם בכלל. תהליך האבל יכול להיות ארוך או קצר לפי הצורך והתחושה של האבל. בדרך כלל תהליך האבל יהיה קצר כאשר נעשית השלמה עם האובדן או\ו עם האופן שהאובדן קרה. חשוב וטוב לתת לאבל להוציא ולדבר כמה שירצה על תחושות על האיש אותו איבדו, על התחושות שמלוות לאובדן, על האופן בו איבד את היקר לו. השלמה הינה חלק חשוב בתהליך האבלות, ולכן חשוב שניתן לאבל את הזמן הנדרש לו להתאבל, להפנים, להוציא את שעל לבו, לתת לו את המרחב, על מנת שיוכל לתת לאבל ביטוי ובהמשך להשלים איתו. אדגיש שוב שחשוב ל-ק-ב-ל, מכיוון שברור שבאובדן קיימת הצפה רגשית, ובחלק מהמקרים לא ניתן לתת לרגשות כתובת. לא לכל רגש יהיה לנו הסבר, או כתובת או שם, אבל מה שחשוב להבין הוא שבאבל בעיקר חווים מנעד רגשות רב.

האם אתם מרשים לעצמכם להתאבל

אם לא נאפשר לעצמנו את הזמן שאנחנו צריכים להתאבל, ובמקום נדחיק את התחושות ונעמיד פנים שהכל בסדר, ושכלום לא קרה, זה עלול לצוף באופנים שונים כמו: חוסר יכולת לישון, מתח ולחץ, תסכול, אשמה ואף עלול להגיע לכדי גרימת נזק בריאותי. יש כאלו שמאמינים שזה לא בסדר לבטא את הרגשות שלהם או שחונכנו לשמור על איפוק, אנשים כאלו עלולים למנוע מעצמם לתת ביטוי לאבל שלהם. התייחסות לאמונה שאסור לתת ביטוי לרגשות אצל אנשים מסוג זה, ויצירת תחושת בטחון שזה בסדר ובריא יכולים בהדרגה לסייע לאבל בתהליך אותו הוא עובר.

תמיכה באחרים

חשוב מאוד שהסביבה של האבל תהיה תומכת ומחבקת, שמראה לאבל שהיא מזדהה איתו ומבינה אותו, שמאפשרת לאבל לבטא את הרגשות שלו ואת התחושות שיש לו.

על אף שאבל הוא אתגר מאוד קשה, התמודדות איתו יכולה להיות יותר אפשרית כשאנחנו נותנים לכאב ולעצב מקום, וכשאנחנו מוקפים באנשים שתומכים בנו, ואנחנו נותנים להם לסייע לנו.